Nu op Twitter

Van digitale revolutie naar sociale innovatie!

Vorig jaar schreef ik over ‘De gevolgen van de revolutie die Nieuwe Media heet’. Hierbij ging ik in op de maatschappelijke en psychologische gevolgen van Nieuwe Media (denk aan de katalyserende rol van social media bij rellen en opstanden, appverslavingen en mediadepressies). Maar we zoomden ook in op de lessen die we hieruit konden leren. Conclusie: nieuwe media zijn even wennen.


Het lijkt raar om een social media testament op te stellen of een verzekering af te sluiten tegen internetfraude. Toch zijn we ons steeds meer bewust van het feit dat ons online gedrag hetzelfde wordt beoordeeld als in de offline wereld en dat onze digitale voetafdruk onuitwisbaar is. Gevolg: de grenzen tussen online en offline vervagen steeds verder.

Kansen? Plenty! Verschillende technieken – zoals Beeldherkenning en Augmented Reality – zijn in het artikel de revu gepasseerd. De stelling hierbij was dat ‘de mobiele telefoon de afstandbediening van het leven wordt’. Deze stelling is dit jaar wel uitgekomen. Zo blijkt uit gegevens van Trendwatching.com dat een activiteit als het raadplegen van ‘Maps’ op een smartphone niet meer gezien wordt als ‘going online’, maar gewoon een onderdeel is van ‘everyday life’.

Hoe kunnen we nu het best met deze ontwikkelingen omgaan? In alle kansen schuilt een bedreiging, maar ook zeker een uitdaging. In dit artikel ga ik verder waar ik vorig jaar gebleven was. Ditmaal niet met het oog op (korte termijn) trends, maar beredeneerd vanuit de behoefte en noodzaak aan een omslag: lees hier het artikel

   

<< Eerste Overzicht Laatste >>