Nu op Twitter

Social Influence; vloek of zegen?

De betekenis van social influence is helder: ‘het effect dat de woorden, daden of alleen al de aanwezigheid van andere mensen heeft op onze gedachten, gevoelens, attitudes of gedrag,” aldus Wikipedia. En de één heeft meer invloed dan de ander. Zo simpel is het.

Dit oeroude principe is ook doorgedrongen in de online marketing-wereld. Met name door de komst van social media zijn traditionele verhoudingen enorm veranderd. Voorheen kon je het je als bedrijf nog permitteren om ongenuanceerde boodschappen de wereld in te slingeren. De goedgelovige consument vertrouwde je op je woord.

Maar als gevolg van onder andere digitalisering is kennis veel beter toegankelijk en is de markt daardoor veel transparanter geworden. We laten ons niet zomaar meer voor de gek houden en we weten inmiddels ook wat anderen van de boodschap vinden. En de kritische consument laat zich hier steeds vaker door leiden. Word-of-mouth heeft met de komst van social media een andere dimensie gekregen.

Lees het gehele artikjel op Frankwatching

   

<< Eerste Overzicht Laatste >>